Unikanie mediacji się nie opłaca
Źle zarządzony konflikt wewnątrzorganizacyjny może doprowadzić do ciągnącego się latami procesu sądowego. Dla pracodawcy może to oznaczać nie tylko straty finansowe, ale też wizerunkowe.
Spory w biznesie to niejednokrotnie problem związany z prowadzeniem długotrwałego procesu sądowego, który potrafi sparaliżować przedsiębiorstwo na wiele miesięcy, a nieraz i lat. Także spory wewnątrz firm i organizacji mogą zaburzyć funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Nierozwiązany konflikt np. pomiędzy działami odpowiedzialnymi za strategiczne obszary działalności firmy może zaś spowodować niemałe perturbacje dla całego przedsiębiorstwa. Często taki spór powstały wewnątrz organizacji przeradza się w problem pracowniczy, który może skończyć się procesem sądowym, w którym pracownik występuje przeciwko organizacji.
Próba porozumienia
Zgodnie z art. 243 kodeksu pracy pracodawca i pracownik powinni dążyć do polubownego załatwienia sporu wynikającego ze stosunku pracy. I takie właśnie polubowne załatwienie sprawy zaczyna się wewnątrz organizacji.
W obszarze sporów wewnątrzorganizacyjnych szczególną rolę odgrywa dział kadr (HR). Będąc częścią przedsiębiorstwa jest zaangażowany w rozwiązywanie sporów pomiędzy kolegami z pracy lub kolegami a przełożonym (np. członkiem zarządu firmy) tak, aby ten konflikt nie zakończył się konkretnymi roszczeniami pracownika wynikającymi ze stosunku pracy i nie „wylądował" w sądzie. Jest to bardzo trudna sytuacja. Osoba odpowiedzialna za stosunki pracownicze w firmie, opłacana de facto przez tę firmę,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta